Barnet/den unge som bliver visiteret til dagbehandling på Nordens Plads har oftest flere sociale, kognitive og emotionelle vanskeligheder og kan samtidig være udfordret af en eller flere diagnoser. Barnet/den unge i dagbehandling på Nordens Plads har ofte ikke gået i skole gennem længere tid. De fleste børn og unge har mange negative erfaringer med skoleverdenen og det har påvirket deres selvværd og selvtillid i betydelig grad.
På Skolen på Nordens Plads arbejder vi miljøterapeutisk for at sikre, at eleverne modtager en helhedsorienteret behandling, der ikke alene kombinerer, men integrerer specialundervisningen og behandling. Med miljøterapien som metode har vi i vores dagbehandling fokus på miljøet, som handler om at organisere hverdagen for eleverne på skolen gennem tilrettelæggelse af de fysiske rammer, strukturer og organisering af aktiviteter. Miljøet skaber betingelser for det terapeutiske arbejde, som handler om at skabe udvikling hos eleverne gennem relationsarbejde. Metodisk er vores dagbehandling og familiebehandling mentaliseringsbaseret funderet. I forlængelse heraf ser vi det som vores miljøterapeutiske hovedopgave af fremme elevernes og familiernes mentalisering, forstået som evnen til at se sig selv ude fra og andre indefra, mhp. at styrke affektregulering. Baggrunden for vores metodevalg er, at primære vanskeligheder knyttet til affektregulering er en overordnet fællesnævner for de elever og familier, vi arbejder med på Skolen på Nordens Plads. Dette gælder ift. både vores elever med socio-emotionelle vanskeligheder og ift. vores elever med udviklingsforstyrrelser af specifik eller gennemgribende karakter.
Årsagerne til vanskelighederne med affektregulering kan være mange og forskellige, men idet evnen til mentalisering er direkte knyttet til affektregulering, er arbejdet med mentalisering et centralt omdrejningspunkt i vores behandling. Den mentaliseringsbaserede tilgang bygger på og integrerer bl.a. psykodynamisk, systemisk og kognitiv teori samt den nyeste udviklingspsykologi. Dette gør, at vi på fleksibel vi kan inddrage andre metoder og tilgange efter behov mhp. at hjælpe den enkelte elev og dennes familie bedst muligt og uden det bliver kontraindicerende for vores mentaliseringsbaserede praksis.