Vi arbejder ud fra det gennemgående børnesyn hos Ross Grene: Børn gør det godt, når de kan.
Vores kerneopgave bliver derfor, at skabe de bedste betingelser for, at børn kan gøre det godt; Fagligt, personligt og socialt.
Det gør vi gennem:
low-arousal: Eleverne kan være udfordret i undervisnings, sociale interaktioner og kravsituationer, og har tilegnet sig uhensigtsmæssige coping strategier. Den pædagogiske tilgangs grundsten er at skabe ro og justere affekt ved at tilbyde og være opmærksom på ens eget nervesystem. De voksne afstemmer sig selv og pædagogikken udfra barnet/den unges mentale tilstand og justerer og tilpasser altid deres krav der udfra. Hverdagsmiljøet møder eleven på en tilpasset måde, så eleven ikke skal bruge unødvendig energi på det grundlæggende. På den måde frigives overskud til de støttende og udviklende aktiviteter.
Mentalisering:
I mødet med eleverne arbejder personalet ud fra en mentaliseringsbaseret tilgang. Mentalisering går ud på at forstå sin egen og andres adfærd ud fra mentale tilstande. Barnet og den unge skal mærke at personalet forsøger at forstå dem og spejle dem på en måde, så de bliver bedre til at forstå sig selv. Ved at give omsorg og kærlig affektiv afstemning samt tilbyde gode lege som er blandt. med til at opbygge en god mentaliseringsevne.
Relations dannelse:
En del børn og unge der starter i dagbehandling, har mødt en række af professionelle og desværre har de oplevet, ikke altid at blive mødt i deres sociale og følelsesmæssige udfordringer. Dette har medført, at de fremstår tilbageholdende i forhold til at danne nye relationer til nye voksne. I nogen tilfælde kan det bevirke, at kontakten fra den voksne kan virke intimiderende for barnet og den unge.
I Dagbehandlingen på Skolen ved Nordens Plads arbejder vi intensivt med relationsdannelser. Ofte er vejen til en funktionel arbejdsrelation meget forskellig for det enkelte barn og den unge og den kan variere meget i, hvor tæt den er.