Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Til dig som forælder

Dagbehandlingen er inddelt i tre afdelinger: indskoling, mellemtrin og udskoling.

Indskoling og mellemtrin har lokaler ved grønne arealer på Skolen ved Nordens Plads på Sofus Francks Vænge. Lokalerne er lyse og luftige og giver god plads til både undervisning og social træning. Der er adgang til grønne udearealer, boldbaner og legepladser.

Dagbehandlingens udskolingsafdeling har til huse i en gammel murermestervilla på Svanemosegårdsvej. Villaen består af 3 etager og et kreativt værksted.

Hver afdeling har sit eget unikke præg og sjæl. Fælles for alle afdelinger er, at personalet arbejder med tilgange og redskaber funderet i mentalisering, visualiseret & struktureret pædagogik samt low arousal. Det gennemgående børnesyn er, at børn gør det godt, når de kan.

I alle afdelinger har vi fokus på at skabe en stærk, gensidig relation baseret på tillid, tryghed og de voksnes forstående og rummelige tilgang til den enkelte elev. Der lægges desuden stor vægt på et tæt samarbejde med familierne. Det betyder bl.a. at personalet på daglig basis er i kontakt med de fleste forældre. Personalet tilpasser hele tiden undervisningen, krav og de pædagogiske tiltag til barnets aktuelle dagsform og kognitive og emotionelle udfordringer. En helt afgørende forudsætning for at det professionelle arbejde med børn kan lykkes er, at der er en eller anden grad af fælles forståelse og enighed til stede blandt de parter, som har indflydelse og interesser i forhold til barnets liv. Skole og forældre har forskellige opgaver i forhold til barnet, og det er vigtigt at stræbe efter en gensidig respekt, som gør det muligt at mødes i et fælles fokus på, og mål for det enkelte barns udvikling. Gennem det tætte skole/hjem samarbejde tilstræbes det i videst muligt omfang at inddrage forældrene i deres barns faglige og sociale udvikling. Herudover bliver der afholdt kaffemøder, forældremøder, fælles arrangementer, netværksmøder og et revisitationsmøde om året.

Skolen har en fastansat psykolog, som har det overordnede ansvar for behandlingsarbejdet med eleverne. Psykologen tilbyder familiebehandling, som altid tager udgangspunkt i elevens behov og udfordringer. Der er mulighed for at supplere skole-hjem samarbejdet med familiebehandling som består af afgrænsede samtaleforløb ved skolens psykolog efter behov. Disse forløb kan være af vejledende, støttende eller terapeutisk karakter.

Dagbehandlingen har desuden et tæt samarbejde med PPR samt skolens vejlederteam samlet i Pædagogisk Lærings Center, hvilket kontinuerligt er med til at kvalificere den pædagogiske tilgang.